lördag 10 mars 2012

Vilka makrosignaler ska man lyssna till?

Det publiceras dagligen enorma mängder med makrostatistik runt om i hela världen. Statistiken delger utrymme för blandade tolkningar, t ex har den amerikanska statistiken kommit in bättre än väntat medan statistiken i bland annat Kina och Sverige under senaste veckorna kommit in med blandade resultat. Risken för en bankrutt för Grekland verkar också, för tillfället, ha minskat drastiskt till följd av de stora skuldnedskrivningarna. Vilken statistik ska man då lägga störst vikt vid?

di.se meddelar idag under morgonen att  Kinas underskott är betydligt större än väntat, nämligen tre gånger större än vänat. Kinas handelsunderskott i februari uppgick till drygt 210 miljarder kronor. Jämfört med året innan ökade Kinas import med 39.6% medan exporten ökade med 18.4%.
Personligen väljer jag att inte fokusera alltför mycket på all makrostatistik utan istället följa min strategi till punkt och pricka. Börsen är fortsatt upp 11.6% hittills under 2012 och någon större rekyl har ännu inte inträffat. Under den gångna veckan föll OMXS30 med cirka 3.6% under en enskild handelsdag och frågan var om detta var början till en större rekyl. Tidningarna började direkt att skriva om att rädslan kommit tillbaka till börsen. Senare under veckan återhämtade sig dock index igen och rekylen uteblev. För egen del tycker jag att det börjar att bli svårare att finna bra bolag till bra priser att investera i. Trots att portföljen skulle minska i värde, och därmed också min förmögenhet, så skulle jag välkkomna en rekyl nedåt på börsen. Jag ska under veckan scanna av en del nya bolag samt eventuellt vända blicken utanför Sverige och scanna av bolag noterade på utländska börser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar