söndag 25 mars 2012

”En man i skuld är ingen fri man”

En viktig fråga man måste ta ställning till i livet är sin attityd mot lånade pengar. Det är dock relativt få förunnat att kunna välja om man ska finansiera ett hus eller en lägenhet med lånade pengar eller med eget kapital. För egen del är min lägenhet nära maxbelånad inom vad som är tillåtet gällande dagens regler. Vad som verkligen räknas när man talar om förmögenhet är inte antalet kronor på banken utan nettoförmögenheten, dvs. tillgångar minus skulder. Tillgångar – skulder utgör det egna kapitalet och fastställer en persons nettoförmögenhet. ”En man i skuld är ingen fri man” är ett ordspråk som jag tycker utgör ett mycket bra exempel på att det är nettoförmögenheten man bör fokusera på och inte antalet kronor man har på banken. Nettoförmögenheten kan ökas genom två olika metoder:

1)      Öka värdet på tillgångarna (dock ej genom att använda ökad belåning)

2)      Minska värdet på skulderna

Båda dessa metoder leder till att värdet på det egna kapitalet ökar. Den stora frågan utgörs då av vilken metod man ska använda sig av, alternativt att man använder sig utav en kombination utav de båda metoderna. Frågan är särskilt viktig för egen del då solidititen i skrivande stund endast uppgår till drygt 17%. Detta är en alldeles för låg nivå där min personliga balansräkning domineras utav skulder. Att höja min soliditetsnivå är av största vikt för mig och ett av mina huvudmål för 2012. Hittills har jag fokuserat på att öka nettoförmögenheten genom att följa min investeringsstrategi till punkt och pricka där jag investerar en betydande del av nettolönen i aktier. Det är också oerhört viktigt att ha en summa pengar i buffert för oförutsedda händelser. Jag har därför också valt att sätta undan en mindre del av lönen till ett traditionellt sparkonto. Kort sagt kan man därmed konstatera att jag har valt att använda mig utav alternativ 1 ovan.
Hur ser ni på denna strategi? Hur gör ni för att öka er nettoförmögenhet?

3 kommentarer:

  1. Jag använder alt 1 och 2 när situationen är optimal som jag ser det. I nuläget så tjänar jag mer på att amortera, dvs minska skulderna eftersom räntan på dessa är 4,9% (på lånet jag amorterar på). Den avkastningen kan jag inte få med den tid som jag kan lägga ner på research och investeringar nu.
    När börsen gick bra, stadigt uppåt, så valde jag att investera.
    //KM

    SvaraRadera
  2. Karriärmorsa:
    Det låter som en sund metod att kombinera amorteringar med investeringar på börsen.
    Tack för din kommentar!
    // Eyesonthemoney

    SvaraRadera
  3. Tycker själv att en kombination av de båda är att föredra.

    Själv har jag satt upp ett sparande som dras direkt när lönen kommer samtidigt som lånet betalas och amorteras.

    Sedan i slutet av månaden får hälften av överskottet gå till amortering och hälften till sparande/amortering.
    På detta sätt hoppas jag kunna bli skuldfri snabbare samtidigt som jag har ett fint kapital undanstoppat den dag jag når det målet.

    SvaraRadera