lördag 3 mars 2012

Portföljuppdatering Februari 2012 – All Time High

Det är nu återigen dags för en ny månadsuppdatering över hur portföljen har utvecklats under februari. Febaruari var en månad som försvann oerhört fort och som rubriken antyder har det varit en bra månad. Stockholmsbörsen har fortsatt sin positiva trend under februari och i skrivande stund är OMXS30 +12.8% hitills i år.

För egen del har årets två första månader utvecklats fantastiskt bra. Nedanstående skrev jag den 30 december 2011:

Sparade medel

”Målet för denna kategori, där både aktiekonto och bankkonto ingår är att erhålla ett värde på 500 000 SEK vid utgången av 2012. Detta skulle innebära en ökning med 41.8% jämfört med dagens nivå. Detta är sannolikt det tuffaste målet att leva upp till och det krävs enormt mycket disciplin samtidigt som att börsen inte kommer att utvecklas på ett liknande sätt som under det gångna året.”

Samtidigt som detta skrevs uppgick portföljens värde till cirka 352 609 SEK. Med en stark börstrend i ryggen är det glädjande att konstatera att portföljen vid februari månads utgång uppgick till 519 035 SEK. Under februari månad innebar detta en ökning av portföljvärdet med 12.6%. Hitills under 2012 har portföljen stigit med hela 39.5%.


Soliditeten har förbättras under den gångna månaden och uppgår nu till 17.33%, vilket känns glädjande att denna siffra går åt rätt håll. Motsvarande siffra i januari uppgick till 15.08%. Det har under månaden inte varit några större radikala förrändringar i aktieportföljen och bolagen utvecklas enligt plan. Kostnaderna under februari sjönk med 10% jämfört med kostnaderna i januari. På rullande 12 månadersbasis täcks nu 17% av kostnaderna utav utdelningar. Det kommer självfallet att ta många år innan 100% utav kostnaderna täcks utav utdelningar, men det är glädjande att se att mer än en sjättedel av kostnaderna nu skulle kunna täckas ut av utdelningar.

Det är med fortsatt glädje som jag ser fram emot mitt mål om att bli finansiellt oberoende och kunna göra vad jag vill med min tid. Självfallet är jag medveten om att den fantastiska utveckling som portföljen haft under början på 2012 inte kan vara för evigt och för var dag som passerar så kommer en större rekyl närmare. Jag kommer att fortsätta att ha en ödmjuk inställning till min ekonomi och hålla mig till den plan jag satt upp.

Hur har era portföljer utvecklats?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar