lördag 12 januari 2013

Kostnadsuppföljning

2012 var året då jag verkligen tog kontrollen över mina kostnader. Jag har tidigare aldrig egentligen haft någon riktig budget utan har konsumerat och sparat det som jag kände för utan att ha någon ordentlig uppföljning.

Vid början av 2012 skapade jag däremot en budget som jag sedan levde efter under resten av året. Löpande under respektive månad så registrerade jag in varje utgift som jag sedan sammanställde och stämde av mot budgeten vid utgången av respektive månad.

Totalt under året minskade jag mina genomsnittliga levnadskostnader med drygt 25%. Vid början av 2012 uppgick de genomsnittliga månadskostnaderna till drygt 15 000 kr medan de i slutet på 2012 summerades till drygt 11 300 kr.
Det som till en början kändes jobbigt att behöva skapa en budget och följ upp alla utigfter är nu något jag ser framemot att varje månad få jämföra det faktiska utfallet mot det budgeterade utfallet.
Hur gör ni? Har ni någon budget?


2 kommentarer:

  1. Hej,

    bra jobbat! Alltid kul att hitta nya källor till motivation, som budget i det här fallet.
    Själv har jag ingen budget, jag antar att jag är tillräckligt nöjd med min egen kostnadsnivå för tillfället. Jag tycker jag har hittat en bra balans i utgifterna. Vad är värt att lägga pengar på? Mat och resor i mitt fall. Annan konsumtion (prylar, kläder, mm) håller jag till ett minimum (tro mig, jag har en helt ok garderob, men man behöver ju inte handla nya kläder varje månad eller ens varje 'termin').

    Brorsan

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Budgeten var värdefull för mig för att kunna lokalisera vart exakt mina pengar tog vägen. Man ser då snabbt att det finns oerhört mycket att förbättra :)

    Instämmer helt i ditt resonnemang om vad som är värt att lägga pengarna på.

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera