söndag 29 januari 2012

Den perfekta aktieportföljen

Hur ser den perfekta aktieportföljen ut? Hur många olika bolag ska ingå i den perfekta portföljen? Baserat på min investeringsfilosofi anser jag att 8-12 olika bolag är lämpligt att ha i en portfölj. Det är säkerligen en del som höjer på ögonbrynen och tycker att det är alldeles för mycket att ha 8 olika bolag i en portfölj, medan andra höjer på ögonbrynen och tycker att 12 bolag är alldeles för lite att ha i en portfölj. Det hela beror på vilken investeringshorisont och riskattityd man har. Då jag är en buy-and-hold investor och i framtiden planerar att leva på aktieutdelningar känner jag mig mer bekväm med att ha ytterligare ett par bolag i portföljen. Jag har idag 8 bolag i min portfölj där fokus framförallt ligger på 4 bolag, dvs de bolag som ska utgöra grunden för mina framtida utdelningsströmmar. 3 av dessa 4 bolag har gått väldigt bra under januari och jag avvaktar därför eventuella rekyler i dessa bolag innan jag går in med mer kapital.
Jag har idag inget mål eller strävan om att öka antalet bolag i portföljen, utan utgår istället från de bolag som ser billigast ut på min bevakningslista. Jag är överlag nöjd med sammansättningen av min portfölj, dock är det ett bolag som jag köpte i höstas där jag kom in lite för högt och direktavkastningen uppgår till knappt 3%. I övrigt är jag nöjd med portföljen och ser positivt på framtiden!
Hur många bolag har ni i eran perfekta portfölj?

2 kommentarer:

  1. Tja, intressant blogg!

    Jag har idag fem innehav och når en årlig avkastning (baserat på inköpspriset) om dryga sju procent. Hemligheten ligger i att ha lite is i magen och inte bara köpa bolaget för att det är intressant. Jag har två investmentbolag, telekomoperatör, detaljhandel och bygg. Jag har försökt att plocka russinen ur kakan och kollat mycket på historisk vinst, kassaflöde och utdelningspolitik. Jag kan emellertid känna att fem bolag är lite magert och skulle på sikt vilja sprida risken (även om det är mycket stabila bolag så finns det alltid! En risk) så varför inte mellan sju och nio bolag. Aja, personligen är jag emot schabloner och hävdar att man kan ha endast ett bolag i portföljen, om man tror på det.

    Hur som, den viktigaste regeln en framgångsrik investerare bör följa är att inte ha bråttomutan vänta ut bra inköpslägen! Cheers

    SvaraRadera
  2. Idag har jag 6 olika bolag i portföljen men har även en gräns där ingen aktie får överstiga 1 månads genomsnittlig netto inkomst. För närvarande investera jag alltså inte mer än 60 000 per aktie. Detta kommer fungera året ut men sedan måste jag lägga till bolag. Jag vill inte ha mer än 10 aktier i portföljen varför jag kommer få problem den dagen besparingarna i aktier överstigen 600 000. Det är ett par år kvar dit med nuvarande investeringstakt så det finns tid kvar att funera på detta. Dessutom måste det ju sägas vara ett angenämt problem att ha 'för mycket' besparingar:-)

    SvaraRadera