torsdag 5 januari 2012

Bevakningslistan

Börsåret 2012 har börjat på ett bra sätt och OMXS30 är +2% efter första veckans handel. För en valueinvestor som mig, som är i en uppbyggnadsfas och med en strävan över att i framtiden kunna leva på sina bolags utdelningar, så får gärna börsen ligga på nuvarande nivå eller till och med sjunka i värde. I takt med att aktiekurserna stiger (allt annat lika) sjunker aktiernas direktavkastningar. Som jag tidigare har nämnt har jag nyligen ändrat till en mer långsiktig och hållbar strategi och där största möjliga del utav lönen avsätts till att köpa aktier med, en idag, hög direktavkastning alternativt ett bolag med en idag lite lägre direktavkastning fast med högre utdelningstillväxt. Det är därför av största betydelse att kunna handla kvalitetsbolag till så låga kurser som möjligt. Trots att min investeringshorisont är ”buy and hold” så är timingen oerhört viktig för den avkastning man kommer att få på investeringen, dvs vilken yield on cost man kommer att uppnå. För de som i början på veckan köpte aktier i H&M för 222 SEK per aktie, skulle detta innebära en direktavkastning, baserat på 2011 års utdelning (9.50 SEK per aktie) på nästan 4.3%. Detta kan jämföras med den direktavkastning som en investerare som köpte H&M-aktier i början/mitten utav hösten 2011, då aktien handlades runt 180 SEK. Vid köp av H&M-aktier på 180 SEK skulle direktavkastningen, baserat på 2011 års utdelning, hamna på 5.3%. Endast under några månader har direktavkastningen sjunkit med 18.9%. Det vittnar om att rätt timing är oerhört viktigt då man investerar sina pengar.
För att lyckas att pricka rätt vad gäller timingen i mina investeringar, har jag en bevakningslista med ett 40-50-tal bolag som jag följer noga. Samtliga dessa bolag är bolag vars aktier jag är fullt villig att köpa vid rätt pris. Jag har inte för avsikt att närmare gå in i detalj på denna lista nu, men det är i skrivande stund 3 stycken bolag som sticker ut och är intressantare än de andra. Håller sig nuvarandra kurser kommer jag vid nästa löning att investera i något utav dessa tre bolag.
Hur ser ni på timing när det gäller investeringar? Hur många bolag har ni på er bevakningslista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar