lördag 14 januari 2012

Konsten Att Kunna Täcka Sina Kostnader

Det är i dagens samhälle inte givet att varje familj, varje individ är kapabel att genom lönen täcka sina kostnader. Det är dystra utsikter för den europeiska ekonomin, som också smittar av sig även på den svenska ekonomin. Företag måste skära ned på investeringar, anställa färre folk eller rent av bli tvugna att minska personalstyrkan. Det är i osäkra tider som dessa man drömmer om att kunna täcka sina kostnader endast genom erhållen utdelning. En investering i historiskt utdelningsstarka bolag ger en extra trygghet och en passiv inkomst som kan visa sig vara guld värd i tider som dessa.
Jag har via min månatliga kostnadsbudget uppskattat mina totala utgifter per år. Utgifterna estimeras till 155 400 SEK per år eller 12 950 SEK per månad. Dessa kostnader ska täcka alla löpande levnadskostnader så som amorteringar, räntekostnader, bostadskostnader, matkostnader etc. Förra årets mottagna utdelningar täckte cirka 10% av mina totala kostnader. Baserat på årets utdelningsprognos på 33 600 SEK skulle detta innebära att 21.6% av de totala kostnaderna täcks ut av utdelningar. I nuläget har jag dock ett stort fokus på kostnadsmedvetenhet, varför de framtida totala kostnaderna bör vara betydligt högre för att jag helt ska kunna göra det jag känner för. För att kunna göra det jag vill och unna mig det jag känner för så har jag uppskattat att 350 000 SEK är en rimlig summa för totala kostnader under ett år, eller 29 166 SEK per månad. Detta är också den utdelningsnivå jag årligen måste erhålla för att kunna förverkliga min dröm. Baserat på 2012 års utdelningsprognos täcks därmed 9.6% utav mina kostnader.
Notera att ingen hänsyn har tagits till skattekostnader på erhållen utdelning, detta på grund av att det ännu är oklart hur skatten i t ex ett Investeringssparkonto kommer att beräknas i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar