söndag 15 januari 2012

Bra Start på 2012

Börsåret 2012 har börjat på ett bra sätt och OMXS30 är +3%. För min egen portfölj har det också inneburit en bra start på år 2012, portföljen är ännu så länge plus knappt 5.5%. Portföljen innehåller idag 8 olika bolag. Det är snart dags för nästa insättning i portföljen och jag har idag gått igenom min bevakningslista över tänkbara köp. Jag har jämfört bolagen med hjälp av en rad olika multiplar. Då bolagen som befinner sig på min bevakningslista redan genomgått en rad tester och uppfyllt de krav jag har, t ex god utdelningshistorik etc, så fokuserar jag nu på nuvarande direktavkastning, aktiekursens utveckling senaste månaden samt går igenom nyhetsflödet runt bolaget. Utav bolagen på min bevakningslista har jag nu plockat ut fyra bolag som alla är potentiella investeringsobjekt när lönen dimper in på kontot. Jag ska nu spendera veckan med att läsa på ytterligare kring dessa fyra bolag och ta in ytterligare några parametrar i beräkningarna.
Hur som helst så har det varit en positiv start på det nya börsåret, det återstår dock att se hur nedgraderingen av 9 Euroländerskreditbetyg kommer att påverka börserna på måndag. För egen del hade det inte skadat med en liten rekyl under veckan så att nästa inköp kan göras på attraktivare nivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar