söndag 1 januari 2012

Mina Investeringstankar

2011 var året då jag kom till insikt med vilken strategi jag vill använda när jag investerar i aktier. Tidigare år har jag spenderat enormt mycket tid med att försöka hitta nästa Apple, nästa H&M etc. Denna strategi har givit mig blandade resultat, ömsom vin och ömsom vatten. Aktieåret 2011 började fantastiskt bra och jag trodde att jag hittat mitt bolag som skulle säkra min finansiella situation för många år framöver. Aktiekursen bara steg och steg och jag blev mer och mer säker på att jag hittat rätt, men så en dag sa det var stopp. Det var inte nog med att kursen inte längre ökade, kursen började till och med att sjunka lite. Jag som fortfarande var övertygad om att det här bolaget var vägen till finansiellt oberoende, såg rekylen som ett ypperligt läge att utöka mitt innehav. Jag ökade därför på mitt innehav ganska kraftigt och kursen stod och vägde lite, innan det sa pang och mer är 40% av mitt sparade kapital i bolaget försvann på mindre än några månader. Jag kunde inte förstå vad som hände, och framförallt inte hur det hände? Det här bolaget var ju min framtida guldgruva. Det var i samband med detta som jag satte mig ner och tog en ordentlig funderare. Jag gick igenom följande:
Ø  Vad vill jag uppnå med mina investeringar?
Ø  Vilken strategi måste jag ha för att uppnå mina mål?
Ø  Är jag beredd att lägga ned tiden och disciplinen som krävs för att uppnå målen?
Situationen var ohållbar och det är inte acceptabelt att ”strula” bort 40% av en investering på endast ett par månaders tid. Lyckligtvis hade kursen stigit mycket innan och jag kom undan med att endast förlora den tidigare potentiella ”vinsten” (som jag inte hade realiserat). Jag var därför tvungen att skapa mig en identitet som investerare och detta gjorde jag genom att besvara ovanstående tre frågor.
Mitt mål med mina investeringar är att bli finansiellt oberoende innan jag fyllt 50 år. Med finansiellt oberoende menar jag att jag ska kunna ha råd att göra det jag tycker om, kunna jobba i den utsträckning jag känner för etc. Mitt mål med mina investeringar och att bli finansiellt oberoende är att kunna försörja mig på mina aktieutdelningar. För att uppfylla denna dröm krävs det att mina framtida förväntade inkomstströmmar är relativt stabila och förutseende. Med detta i beaktande var min första uppgift att drastiskt minska risken i mina investeringar. Detta gjorde jag genom att genomföra en rad rokader i portföljen, ut åkte förhoppningsbolag som ännu inte visar någon vinst och in kom istället kvalitetsbolag med ett solid trackrecord. Porföljen består nu till 90% utav s.k. kvalitetsbolag, vilka är världsledande inom sina respektive branscher. Denna strategistrukturella omvandling gav inte portföljen ett nytt utseende, det gav även ett helt annat lugn för mig personligen. Den turbulenta börshösten har varit betydligt enklare att ta sig igenom än vad den annars varit om jag hållt mig till min tidigare strategi. Jag är nu istället en long term value-investor :)
Jag håller förnärvarande på att bygga upp en bevakningslista med potentiella bolag som passar min strategi. För att platsa på min bevakningslista krävs att bolaget, bland annat, har en stabil utdelningshistorik med stigande utdelningar där bolaget inte sänkt utdelningen under de senaste 10 åren. Vidare ska bolaget sälja något vars affärside jag förstår till hundra procent. Bolaget ska också vara världsledande inom sin bransch och ha ett gott rykte.
Jag går sedan löpande igenom min bevakningslista och jämför de olika bolagens värderingsmultiplar. Denna strategi innebär att jag har en betydligt större sannolikhet att uppnå mitt mål om att bli finansiellt oberoende innan jag fyllt 50 år. Denna strategi kommer dock ta betydligt längre tid jämfört med om jag de facto skulle ha hittat nästa Apple. Med detta i beaktande är det ytterst viktigt att poängtera att disciplinen och långsiktigheten måste finnas om jag ska kunna uppfylla mitt mål. Det kommer många gånger att kännas både hopplöst och som en omöjlighet att uppnå mitt mål innan jag fyllt 50 år. Portföljökningarna kommer att vara små till en början och 2012 års förväntade utdelningar på 33 600 SEK räcker inte ens till tak över huvudet i 12 månader. Jag är medveten om att det kommer att bli tufft, jag har däremot den motivation och den disciplin som krävs för att lyckas.
Det känns fantastiskt att vi nu startar ett nytt år och jag ser fram emot 2012 och att följa mina investeringar.
Lycka till allihopa!

4 kommentarer:

  1. Tror du gjort helt rätt val i och med att ratta över på bolag som har bevisat att de fungerar och tjänar pengar. Förhoppningsbolag finns det många av, men vilka av dem blir ett Apple eller H&M? Är det kanske 1 av 100, eller än mindre? Procentchansen är rätt liten trots analyserande 24/7.

    Lycka till med allt nu under 2012! Följer bloggen!

    Ett tips är att tillåta anonyma kommentarer då många som bloggar inte vill röja sin ID genom att lämna ut sitt Google-konto.

    SvaraRadera
  2. Mårten:
    Tack för tipset! Nu ska det också vara möjligt att lämna anonyma kommentarer. Det är nog mindre än 1 av 100, att man ska hitta nästa "superbolag".

    Lycka till du med så kör vi hårt för att uppfylla våra mål!

    Keep up the good work with your blog!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Mycket intressant blogg som jag ska följa! En fråga:

    Har du belåning i portföljen eftersom du skriver att du har en låg soliditet?

    Lycka till med dina mål 2012

    ägamintid

    SvaraRadera
  4. ägamintid:
    Hej! Kul att du gillar bloggen! Portföljen är belånad och soliditeten är något som jag måste jobba med. Jag får försöka göra en liknande resa som du har gjort med dina skulder. Det är mycket fokus på sparande nu och att öka det egna kapitalet.

    Tack! Lycka till du också!

    SvaraRadera