lördag 18 februari 2012

Börsen går som tåget

 
Stockholmsbörsen har byggt vidare på den rivstart man började 2012 med. Totalt under 2012, på mindre än 2 månader, har OMXS30 stigit 12.4%. Detta är en fantastiskt bra start på börsåret och frågan är hur länge detta positiva scenario kan hålla i sig. På di.se kan man idag läsa att flertalet förvaltare under senare tid viktat om sina portföljer och det är nu cirka 70% som är nettoexponerade mot aktier. Så sent som i november uppgick denna siffra till 35%. Att förvaltarna viktat om sina portföljer har självklart bidragit positivt till att höja aktiekurserna.
Som jag tidigare har nämt är detta scenario inte det som jag helst hoppas på, då jag kontinuerligt strävar efter att köpa undervärderade aktier med bra direktavkastning. Självklart stiger det totala värdet på portföljen relativt snabbt under nuvarande marknadsklimat, men min prioritet är inte att se en snabb värdeökning på portföljen idag utan istället kunna fylla på med högavkastande kvalitetsbolag.
Det blir helt klart betydligt svårare att hitta de mest attraktiva bolagen som passar in i min investeringsstrategi då börsen stiger kraftigt. Flertalet av mina innehav har utvecklats mycket bra under början på året och jag anser dem i nuläget helt enkelt vara för högt värderade för att jag ska öka mitt innehav i dem.
Helgen kommer att tillbringas med att analysera några nya bolag som eventuellt kan ta plats på bevakningslistan samt gå igenom senaste tidens kursutveckling för bolagen på min bevakningslista.
Vad tror ni om börsens utveckling för det kommande kvartalet?   

2 kommentarer: