lördag 31 december 2011

Portföljuppdatering December

Årets sista handelsdag är nu avklarad och Stockholmsbörsen slutade på -16.7% för 2011. En minst sagt dyster utveckling för Stockholmsbörsen. Nedgången har dock inneburit bra lägen för value investors att köpa kvalitetsbolag till lägre priser och där direktavkastningen i många fall är lockande. För egen del slutade börsåret på +3.5%. Efter omständigheterna är det ett resultat som jag får vara nöjd med. Flera olika aktieinköp har genomförts under, speciellt, årets andra hälft. Det kommer säkerligen fortsätta att vara stökigt på börsen under en tid, men då jag är långsiktig i mina investeringar så ser jag lägre kurser som ett ypperligt läge att öka på i befintliga innehav alternativt ta in nya bolag i portföljen.
Portföljvärdet uppgår idag till 372 568 SEK och har under december ökat med 5.6%. Detta är en tillfredsställande ökning, vilken renderade i att portföljen noterade All-Time High. Gällande soliditeten kan noteras att den fortsätter att ligga på en låg nivå. Soliditeten uppgår idag till 12.16%. Under december skedde dock några mindre amorteringar, men fokus måste fortsatt ligga på att öka denna siffra. Vidare kan noteras att innehaven fortsätter att utvecklas enligt plan eller bättre.
Nu återstår det endast att vända blad och fokusera på 2012!
Gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Hej
    trevlig blogg som jag kommer fortsätta följa. Vi har samma mål.
    Vi försöker leva någorlunda billigt, och målet är att kunna leva av passiva inkomster.
    Men vi har varit nära att förlora ett barn, efter det är det viktigare att leva nu. Du vet aldrig vad framtiden bär i sitt sköte. Men det betyder inte att leva slösaktigt.
    mvh
    Ekonomitankar

    SvaraRadera
  2. Ekonomitankar:

    Tack för din kommentar och kul att du gillar bloggen. Det är oerhört viktigt att samtidigt som man fokuserar på att uppnå sina mål att man inte glömmer av att leva i nuet. Det är viktigt att hitta en balans som passar för en själv och det är som du säger, man vet aldrig vad som händer i framtiden. Jag är glad att höra att det verkar ha gått bra med erat barn!

    Jag ska kolla in din blogg nu! :)

    Mvh
    Eyesonthemoney

    SvaraRadera