lördag 4 februari 2012

Det har hänt igen…

Northland Resources (NAUR) är ett av de bolag som för cirka ett år sedan haussades upp och kursen steg och riktkurser flera hundra procent över dåvarande aktiekurs målades upp. Kursen var uppe och vände på cirka 20 NOK innan aktien tappade cirka 75% av sitt värde. Under det senaste året har NAURs aktie som lägst handlats för 5.50 NOK. Detta är ett bolag vars aktie diskuteras livligt på olika forum och en aktie som en mängd småsparare är aktieägare i. Många gånger har man investerat en betydande del av sin portfölj i dessa upphaussade aktier.
När aktien började gå ned och handlades för 11-12 NOK var det fortfarande bra tryck i diskussionerna kring NAUR och huvudbudskapen var att det var ett kanonläge att gå in i denna billiga aktie som skulle upp 500-600%. Det visade sig dock att aktien skulle ner ytteligare drygt 50% innan den bottnade på 5.50 NOK. Aktiviteten i forumen var då betydligt lägre och en stor del satt med betydande värdeminskningar (förluster).
Aktien började sedan att röra sig uppåt och efter en tids avvaktande, när man fått se kursen öka med 30-40%, tog sedan NAUR-aktien en ordentlig fart uppåt. Likaså steg aktiviteten markant i NAUR-diskussionerna på olika forum. Aktien steg med mer än 100% på endast några månader och ansågs i stort sett vara ostoppbar. Sedan hände något..
..Bolaget meddelade i veckan, via ett pressmeddelande, att man har beslutat sig för att genomföra en nyemission för att stärka finansieringen. Detta besked fick aktiekursen att rasa och NAUR-aktien är ned hela 27.57% under den senaste veckan. Det har med andra ord hänt igen att en aktie haussas upp på ett case som inte utvecklats som planerat.
Denna utveckling får mig att tänka tillbaka till föregående år då jag var med om en liknande resa då jag låg baktung i en upphaussade aktie. Det får mig också att känna en ännu större tro och tillit till min ”nya” investeringsfilosofi; att köpa bolag som har stabila vinster, erbjuder en hög direktavkastning och är världsledande inom sin bransch.
Jag är för dåligt insatt i NAUR för att kunna göra en bedömning av bolagets framtid, syftet med det här inlägget är istället att alltid ha ett kritiskt perspektiv till all information som man läser.
Ha en fortsatt trevlig lördag!

2 kommentarer:

  1. NAUR tycks för mig vara lite av ett chanskort. Vad har du för placeringsfilosofi? Utdelning/högoddsare/stabila företag? Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Min placeringsfilosofi är att investera i bolag med en god direktavkastning som är ledande inom sin bransch. Jag har som mål att i framtiden kunna leva på inkomsterna från erhållna utdelningar och måste därför investera i stabila bolag som har en bra utdelningshistorik.

    SvaraRadera