lördag 11 februari 2012

Vilken underbar känsla

Tidigare under veckan publicerade jag ett inlägg om hur stor del av mina kostnader som täcks av förväntad passiv inkkomst (utdelningar) för de kommande 12 månaderna. Som framgick i inlägget täcks idag 16% av mina kostnader av förväntad utdelning. Jag har under dagen räknat på hur lång tid det skulle ta för mig att få se min passiva inkomst överstiga mina kostnader. Jag har utgått från dagens förväntade utdelning per månad på 2 792 SEK och antagit en tillväxtökning på 1.3% per månad i förväntad utdelning. Vidare har jag antagit oförändrade inkomster (läs lön) samt kostnader. Självklart kommer både kostnader och inkomster inte vara desamma under flera års tid på grund av inflation etc, men i denna räkneövning har jag gjort detta antagande.
Baserat på ovanstående parametrar skulle det ta mig 10 år och 11 månader, dvs till december 2012, innan mina kostnader till 100% täcktes av utdelningar. Det känns fantastiskt att ha påbörjat denna resa och följa den månatliga utvecklingen. Tio år är en ganska lång period men det är absolut värt allt hårt jobb och fokus som krävs. Den största utmaningen kommer att bli att inte bli för ”girig” då börsen stiger kraftigt medan mina mer ”stabila” bolag får se sina aktiekurser stiga betydligt långsammare. Det är tufft att se Volvo stiga med 24.44% sedan årsskiftet medan AstraZeneca är ned 0.63% under samma period..
Hursomhelst, jag tror stenhårt på min plan men jag måste samtidigt jobba hårt mot det psykologiska spelet som råder på aktiemarknaderna. Långsiktighet och ödmjukhet kommer att vara mina nyckelord under denna underbara resa som precis har börjat.
Hur resonerar ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar