måndag 26 december 2011

Dags att återigen blicka framåt

God fortsättning på julen! Hoppas att julen har varit till belåtenhet. För egen del har det var en skön tid med möjlighet till att umgås med nära och kära samt att få några dagars ledigt. Julen (för min del) börjar nu lida mot sitt slut och det är dags att återigen blicka framåt och fokusera på planen.
Jag har för 2012 gjort en standardbudget som jag ska hålla mig till varje månad. Utav de budgetar jag gör där löpande kostnader såsom hyra, sparande, mat etc förekommer så gäller budgeten från löning till löning, dvs runt den 25:e varje månad till den 25:e månaden efter. Utfallet för perioden 25 november till 23 december var att jag lyckades spara 54.6% av min nettolön. Detta var ett oerhört bra resultat då det långsiktiga målet är en sparandgrad av nettolönen på 48%.
Sparandet går till ett ”emergency-account”, till aktiedepån samt till amortering av lån. Resultatet för perioden uppgick till +/- 0.
Per den sista hadelsdagen i varje månad uppdaterar jag också min finansiella ställning, min soliditet, eget kaptial etc. Hur stor del av eran nettolön går till sparande? Vilka sparandeformer använder ni er av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar