lördag 17 december 2011

Tid är pengar

Hur ska man värdera tid kontra pengar? Hur ska man värdera tid idag kontra tid i framtiden? Min stora dröm är att vara finansiellt oberoende då jag fyller 50 år. Trots att jag har en stark vilja och en detaljerad plan för hur jag ska uppnå mitt mål, är det oerhört mycket (oplanerat) som kan hända. Man kan aldrig vara helt imun mot sjukdomar etc. Med tanke på detta får min resa mot att bli finansiellt oberoende inte ta bort livsglädjen under resans väg. Under senare tid har det varit väldigt mycket jobb, vilket är positivt då lönen kommer men samtidigt är också alternativkostnaden, att inte hinna med att umgås med nära och kära m.m., hög.
Överlag anser jag att jag har en sund balans mellan jobb och fritid och framför allt, det viktigaste, en balans som passar mig. Jag trivs med mitt jobb och jag tycker om att arbeta, vilket gör att jag gärna tar på mig lite extra arbetsuppgifter. Det är också en underbar känsla att jobba hårt och se att min dröm utvecklas enligt plan eller bättre. Viss del av lönen kommer från och med januari 2012 att avsättas till ett speciellt konto ämnat för resor. Största delen av nettolönen är dock ämnad för sparande. Sparandet kommer att vara uppdelat i tre olika former:
1.      Emergency Account. Som framgår av namnet är pengarna på detta konto avsedda att endast användas i ”nödfall”. Exempel på en sådan situation skulle vara om kylskåpet skulle gå sönder och ett nytt måste inhandlas.
2.      Aktier. Den största delen av mitt sparande går till mitt aktiekonto. Min investeringsfilosofi kommer att redogöras vid ett senare tillfälle.
3.      Amortering. Under rådande omständigheter är det viktigt att se över sin finansiella situation och ha en marginal för oväntade händelser i sin ekonomi. Jag försöker att varje månad avsätta en mindre summa för amortering.
Min totala sparandekvot (sparande dividerat med nettolönen) för 2012 är satt till 48%. Hur är era tankar kring sparande? Hur mycket sparar ni av nettolönen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar