tisdag 27 december 2011

Spara kostnader genom att laga maten själv

Efter att under några år ha varit student och levt på studiemedel har man lärt sig att hushålla med begränsade resurser (läs: pengar). Tillsammans med boendekostnader utgör kostnader för mat en stor del av budgeten. Bra sätt att hålla nere matkostnaderna på är att ta med sig matlåda till jobbet och inte äta ute flera gånger i veckan. Personligen har jag nästan alltid matlåda med mig till jobbet, jag går ut och äter cirka en gång varannan vecka. En hemmagjord lunch som man tar med och värmer på jobbet kostar i snitt 12 SEK, jämfört med cirka 85 SEK i snitt för en lunch man köper ute. Detta skulle i så fall innebära att månadskostnaden för att ta med sig hemmagjord lunch uppgår till 240 SEK medan kostnaden för att köpa lunch uppgår till 1 700 SEK. Det är en fascinerande skillnad och utslaget på ett år innebär detta att sparandet kan öka med 17 520 (!!) SEK. För mig är det ett givet val att ta med mig min egen matlåda, dels för att möjligheten finns till att spara 17 520 SEK per år, men framförallt också då det är godare än att hela tiden gå ut att äta. Det innebär också att man kan få en effektivare lunch och snabbt återgå till jobbet alternativt ta ett snabbt träningspass på lunchen.
Det bör dock nämnas att ovanstående siffror är genomsnittliga uppskattningar, givetvis går det att laga en matlåda för betydligt mindre än ovan nämnda kostnad. Det bör också nämnas att en lunch i Sveriges största städer kan hamna på betydligt högre nivåer än de 85 kronor som jag använde i min beräkning.
Hur ser ni på resonemmanget ovan? Brukar ni äta ute mycket?

2 kommentarer:

  1. ja jag äter ute och jag tycker att du förnekar mycket genom att säga att det är godare med matlåda än att ¨å ut å käka.

    SvaraRadera
  2. Anonym:
    Tack för din kommentar. I det långa loppet tycker jag att det är godare och roligare att göra en egen matlåda att ta med sig till jobbet. Jag tycker att man tröttnar lätt på att bara äta ute, men självklart är det kul att ibland gå ut och äta.

    SvaraRadera