fredag 30 december 2011

Finansiella Mål För 2012

Så har då 2011 år kommit fram till årets sista börsdag. Jag har gått över min finansiella situation och kommit fram till nedanstående finansiella mål för 2012. Flera av målen är tufft satta, men absolut inte omöjliga att uppnå. Det kommer krävas disciplin och hårt arbete.
Utdelning: Att erhålla 33 600 SEK i utdelning för 2012. Detta kommer att bli en stor utmaning men skulle om det uppnås betala cirka 100% av matkostnaderna för 2012. Jag har gjort en egen bedömning av mina innehavs kommande utdelningar för 2012. För att målet ska uppnås krävs att mina prognoser om företagens utdelningar slår in samt att jag kan fortsätta att investera i högutdelande bolag.
Soliditet: Att vid 2012 års utgång inneha en soliditet på 16.5%. Soliditeten per idag uppgår till 12.88%, procentuellt sett skulle detta innebära en förbättrad soliditet med 28.1%. Dagens soliditet är idag på väldigt låga nivåer och fokus måste vara på att förbättra denna siffra.
Sparade medel: Målet för denna kategori, där både aktiekonto och bankkonto ingår är att erhålla ett värde på 500 000 SEK vid utgången av 2012. Detta skulle innebära en ökning med 41.8% jämfört med dagens nivå. Detta är sannolikt det tuffaste målet att leva upp till och det krävs enormt mycket disciplin samtidigt som att börsen inte kommer att utvecklas på ett liknande sätt som under det gångna året.
Har ni några mål för 2012?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar